"1Malaysia Civil Service Retirement Support" merupakan satu inisiatif terbaharu untuk menjaga kebajikan pesara penjawat awam di bawah pendekatan Strategi Lautan Biru Kebangsaan (National Blue Ocean Strategy : NBOS) dan diterajui oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA). Pesara merupakan aset Negara yang memerlukan perhatian, penghargaan dan penjagaan kebajikan secara berterusan bagi memastikan kelangsungan produktiviti kepada masyarakat. Inisiatif ini menggambarkan keprihatinan Kerajaan dalam menyediakan satu perkhidmatan yang holistik kepada pesara penjawat awam. Fokus perkhidmatan mengambilkira keperluan pesara seperti penjagaan kesihatan, kesejahteraan dan kebajikan pesara, pengurusan kewangan dan keusahawanan. Portal 1Malaysia Civil Service Retirement Support (1Pesara) ini diharap akan menjadi satu pusat sehenti perkhidmatan pesara penjawat awam di mana pelbagai perkhidmatan yang melibatkan pelbagai agensi samada kerajaan atau bukan kerajaan akan dapat diperolehi di sini. Pendekatan merentasi agensi ini dijangka akan dapat memudah dan mempertingkatkan perkhidmatan kepada pesara penjawat awam khasnya dan rakyat amnya.
Slogan
Pesara Sejahtera, Generasi Terpelihara
Objektif
Membantu golongan pesara dan bakal pesara terus produktif dalam menyusuri alam persaraan
Menyediakan perkhidmatan yang holistik dan merentasi pelbagai agensi berdasarkan empat (4) teras utama iaitu Kesejahteraan Pesara, Panduan Bekerja Semula, Pengurusan Kewangan & Pembangunan Keusahawanan dan Kelangsungan Kesihatan
Membantu Kerajaan dalam menjelaskan dasar-dasar dan program-program Kerajaan kepada rakyat
Teras Perkhidmatan
Kesejahteraan Pesara (Jabatan Perkhidmatan Awam)
Pembelajaran Sepanjang Hayat
Bantuan Khidmat Kerohanian
Persatuan Pesara Kerajaan Malaysia
Panduan Bekerja Semula (Kementerian Sumber Manusia)
Pendaftaran Kerja Selepas Bersara
Pengurusan Kewangan dan Pembangunan Usahawan (Kementerian Kewangan Malaysia)
Untuk paparan terbaik, sila gunakan
Internet Explorer 6.0 dan ke atas dengan resolusi skrin komputer 1024 × 768
pixel
Jabatan Perkhidmatan Awam, Bahagian Pasca Perkhidmatan, Aras 2-5, Blok C2,
Kompleks C, Kompleks Kerajaan Persekutuan, 62510 Putrajaya, Malaysia,
Tel : 603 8885 4906 / 4475 / 4477 / 4478