Jabatan Mengurus
ertinya agensi awam atau pertubuhan yang bertanggungjawab
menguruskan hal ehwal persaraan dan pencen anggota. Antara
tanggungjawab jabatan mengurus adalah :
Mengemaskinikan Rekod dan
Memaklumkan Perubahan
Ketua Jabatan adalah bertanggungjawab untuk menyelenggara rekod
perkhidmatan seseorang anggota supaya rekod tersebut teratur dan
kemas kini sehingga sehari sebelum anggota bersara.
Penyelenggaraan dan
pengemaskinian hendaklah selaras dengan peraturan dan arahan
pentadbiran
sedia ada, dengan diberi penumpuan kepada perkara yang memberi
kesan
kepada pengiraan faedah persaraan antaranya –
(i) perubahan gaji;
(ii) perubahan imbuhan tetap atau elaun;
(iii) perubahan tempoh perkhidmatan;
(iv) kenaikan pangkat; dan
(v) cuti
Menyediakan Borang dan
Dokumen Yang Lengkap
Jabatan Mengurus dikehendaki menyediakan borang dan dokumen yang
lengkap sebelum permohonan persaraan atau permohonan faedah
persaraan
dikemukakan untuk pertimbangan JPA. Borang dan dokumen yang
dikehendaki ialah seperti di Bahagian IV hingga Bahagian VII
Panduan
ini mengikut kesesuaian jenis urusan, permohonan persaraan atau
permohonan faedah. Kegagalan mengemukakan borang dan dokumen
yang
lengkap seperti yang dikehendaki akan menjejaskan permohonan
tersebut.
Mengemukakan Borang dan
Dokumen Mengikut Masa Yang Ditetapkan
Borang dan dokumen yang lengkap hendaklah dihantar mengikut
tempoh
yang ditetapkan seperti di dalam Jadual 1 (bagi urusan
pra-persaraan),
Jadual 2 (bagi urusan persaraan dan pencen) dan Jadual 3 (bagi
urusan
selainnya).
Untuk paparan terbaik, sila gunakan
Internet Explorer 6.0 dan ke atas dengan resolusi skrin komputer 1024 × 768
pixel
Jabatan Perkhidmatan Awam, Bahagian Pencen, Aras 5, Blok C2,
Kompleks C, Kompleks Kerajaan Persekutuan, 62510 Putrajaya, Malaysia,
Tel : 603 8887 8777 Emel : mypesara@kwap.gov.my